2013. április 19., péntek

Palánta körkép, és aktualitások #3 ...s midőn beüt a 'ménkű...

Nem könnyű hozzákezdeni ehhez az összefoglalóhoz, később majd lehet látni hogy miért...

Előszónak:
Ennek a blognak a legfőbb előnye számomra, hogy segítségével a jövőben, vissza idézhetek olyan körülményeket és momentumokat, amelyek révén elkerülhetem hogy később ugyanabba a szarba lépjek. Ezért jött létre igazából. Nyilvános azért lett, hogy más is okulhasson, vagy/és ötleteket meríthessen az itt leírtakból.
Az idei első nagyobb hiba már meg is történt, úgyhogy van miről tudósítani.

Az ügy szálai múlt csütörtökre nyúlnak vissza.... Szép napsütéses idő volt, és a hajnali legalacsonyabb hőmérséklet is 8-10 °C körül volt már több napja. Tíz óra körül gondoltam egy merészet, és elkezdtem szépen sorjában lepakolni a csiliket a fóliába. A kertben felállítottam egy nagy asztalt és szépen elkezdtem szétválogatni a palántákat, hogy már külön fajtánként kerüljenek a fóliába, és legyen végre fogalmam róla hogy miből mennyi is van "raktáron". Közben voltak amelyek támogatásra szorultak, ezeket bambusz pálcikákkal szépen megerősítettem, és mind elhelyeztem az új szálláshelyükön.
Néhány kép a fentiekről:







A tapasztaltabb szemfüles olvasók már ebből is kitalálhatták hogy mi történt. Sajnos a nap nem volt kíméletes, és az egész állomány megégett. Mivel UV fénnyel még nem találkoztak a palánták soha, elég volt ezt a rövid időt eltölteniük a szabadban, és effektíve szénné égtek. A károsodás 90% köré tehető.
Röhejes amit elkövettem, mert tudtam hogy megéghetnek a tűző naptól a palánták, csak nem hittem hogy ilyen kevés idő alatt is megtörténhet...
-Ja!
-Mennyi is volt az idő amikor hozzákezdtem?
-Basszus! Tíz óra...
... és ugye mikor a legerősebb az UV sugárzás? Tíztől délután kettőig. Akkorra végeztem is. :-S
Sokat töprengtem rajta, hogy az elmúlt évek során hogy-hogy nem estem még ebbe a hibába, és arra jutottam, hogy nem kerültem még ilyen helyzetbe. Felkészületlen vagyok az ilyen mennyiségű palánta kezelésére, és az időjárás is túljárt az eszemen. Ha csak a tavalyi évet megnézzük: akkor március 19.-én már a fóliában voltak a palánták. Azzal a márciusi napsütéssel találkozni megint más, és nem kellet válogatni sem a palántákat, hisz csak néhány ládával volt.
Áttekinthetőbb rendszerre lesz szükség!
 Lássuk, hogyan néz ki egy "szakszerűen" elégett csili kollekció:





Ironikus, hogy épp néhány napja adtam tanácsot napégéssel kapcsolatosan.

Hogy mi jön most?
Várunk!
A többségük ki fogja heverni a sokkot, de sajnos hetekkel visszamarad a fejlődésben. Már kezdenek megjelenni az új levelek, remélem hogy egy-két termés is beérik ettől függetlenül. Igazából nem sok fogalmam van a közép-, és hosszútávú kimenetelről, mert így még nem jártam, de a blogolvasók őszre tudhatják majd! ;-)

Úgy gondolom ha most ezen a ponton abbahagynám a poszt írását, még panasznak hangozhatnának a fentiek, ezért szökkenjünk tovább:

A fenti fiaskó kizárólag a csiliket érintette, az édes paprikákat, paradicsomokat, padlizsánokat nem, és a Bogyiszlói paprikák is jól vannak.
Néhány kép ezekről:

Paprikák (egy része)

Paprikák (egy másik része)

Bogyiszlói virágbimbó

Paradicsomok (egy része)

Paradicsomok (egy másik része)

Padlizsánok
Ezek általában véve rendben vannak, a paradicsomok kissé nyurgák, de ez nem jelent problémát. Ma kerülnek ki a szabadba, de a napra nem mennek még! :-)

Ami még azóta beindult az a emelt ágyás projekt. Később erről írok egy külön posztot, de röviden már most is ejtek néhány szót róla.
Az oldalai szélezetlen fenyőfából, a riglifái akácból készültek. Csak semmi finomkodás: 40-es papírral végigszaladtam a kifűrészelt alkatrészeken, majd összecsavaroztam, és lekentem lenolajkencével. Sajnos sehol sem lehet érdemleges leírást találni ennek a belső felületkezelésével kapcsolatban, így a lenolaj mellett tettem le a voksomat. A külseje is ezzel lett kezelve, ha halványul a védelem, legfeljebb újrakenem. Vízlepergető és nem utolsó sorban környezetbarát. Az, hogy megfelelő-e erre az majd elválik. Semmiképpen nem szerettem volna komoly vegyi anyagokkal dolgozni ezért is választottam ezt.
A folytatásban tegnapelőtt kijelöltük a határait, és egy mély ásónyomnyi termőföldet kitermeltünk onnan. Ott összeállt a keret amit geotextillel béleltünk, és megkezdtük a feltöltését. A legalsó réteg aprított gyümölcsfa gally, majd ezután lágyabb szárak (a komposzt tetejéről növényszárak, szalma és fűkaszálék). A harmadik réteg félig érett komposzt és lótrágya, a negyedik érett komposzttal kevert termőföld, az ötödik az ágyás alól kiszedett föld. Feltöltés közben a hosszabbik oldal felső harmadát összekötöttük műanyagbevonatos kerítés huzallal, hogy szét ne nyomja a földnyomás. Remélem beválik ez a termesztés, mert két napig alig tudtam menni is az izomláztól, és megégtem (!) a napon amíg készült. :-)
A végeredmény:


Végül egy kis tünemény a virágoskertünkből, ezzel kívánok mindenkinek jó kerti munkát:


Ha valakinek valami mondanivalója, vagy kérdése akad, nem tilos a blogon kommentelni! ;-)

4 megjegyzés:

  1. Csak egy apró tanács. Ha akácból csináltad az ágyás szerkezetet felesleges lenolajozni. A lenolajkence nem keményedik ki a felületen tehát csak olyan fára jó ami beszívja (fenyő, nyár). Az akác nagyon kemény fa szinte semmit nem sziv be a lenolajból...cserébe kezeletlenül is elvan vagy 30 évet..:)

    VálaszTörlés
  2. Köszi!
    Csak a függőleges tartók vannak akácból, a fekvő elemek szélezetlen fenyők.

    VálaszTörlés
  3. No, akkor, hamár(homár) kommentelni kell, akkor megírom a nyűgömet: D

    Tessék nekem egy rendszeres olvasók modult felvenni ide a jobb oldalra, mert szörnyen kevés az időm, de az irányítópultról látom, ha ír valaki, akit követek. És akkor nem járok úgy, hogy írtál már egy csomót, én meg nem olvastam. Az agyam szita, most is a gugli barátom hozott ide.
    Ha nem felejtem el, holnap jövök, és ha lesz modul, akkor én leszek az első? rendszeres olvasód :D :D

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm szépen, a tanácsot megfogadtam, a modul már működik! :-)

      Törlés